Több éves vasútmodellező tapasztalataink alapján egyre jobban látszik, hogy váltóállításra, alakjelzők, vagy sorompók mozgatására a legjobb megoldást a szervómotoros állítóművek jelentik.
A szervómotoros állítóművek előnyei:
Napjainkig a fent említett előnyök ellenére a szervómotoros működtetés a vasútmodellezésben még mindig nem vált széles körben elterjedté. A DigiServo-4_XX dekódereinkkel szeretnénk ezen változtatni, ezért két féle altípust is kifejlesztettünk. Az egyik egy egyszerűbb, olcsóbb változat, a másik egy bonyolultabb, nagyobb tudású áramkör. Az üzletekben nagyon sokféle szervómotor kapható. A velük szemben támasztott követelmények elérése érdekében sok típust teszteltük és a kapott ererdmények tükrében választottuk a Futaba S3003-as típust. Tapasztalataink alapján megbízhatóságban, modellvasúti alkalmazhatóságban, minőségben és árban ez a típus a lehető legjobb választás. Figyelem! Hamisítványok is gyakran felbukkanak!
Váltóállításra a legmegbízhatóbb választás!
Erre a legjobb bizonyíték a Miniversum, ahol a DigiServo-4HP dekódereink a Futaba S3003 szervókkal 2014 május óta napi 10 órás üzemben működnek meghibásodás nélkül.
DigiServo-4:
DigiServo-4HP:
A DigiServo-4 funkcióin túl:
Váltóink, alakjelzőink, sorompóink működtetésére a legmegfelelőbb eszköz a szervómotor. Azonban ezt csak akkor tudjuk a valóságban is elérni, ha jó minőségű, megbízható alkatrészeket építünk be az asztalunkba.
Ezek mind olcsó megoldások, de nagyon sok hátrányuk van!
Legjobb megoldás a motorhoz gyárilag kialakított felfüggesztő szerelvény!
Előnyei:
A szervómotor felszerelését egy 0.5-0.6mm átmérőjű acélszál megmunkálásával kezdjük. Vágjunk le egy olyan hosszú darabot, hogy azt kényelmesen át tudjuk dugni a váltó állító rúdjának furatán.
A szál egyik végét kb. 5mm hosszban derékszögben hajlítsuk be.
Acélszál több méretben modell és makett boltokban kapható!
A szervómotorhoz kapott karba a középső furat mellett reszeljünk ki egy vékony nútot. Ide fog befeküdni az acélszál.
Az acélszál még biztosabb rögzítése érdekében a karon kialakított nút 1/4 részénél fúrjunk ki egy 0,8mm átmérőjű furatot. Ide kell bebújtatni az acélszál 5mm-es lehajlított részét.
A szervómotor maximális kitérése kb. 210°. A DigiServo-4_XX dekóder gyárilag úgy van beállítva, hogy a motor minimális kitéréséhez képest (0°) 90°és 120° között mozog. Amikor a kart felszereljük a motorra figyeljünk arra, hogy a motor tengelye középállásba legyen (kb 105°). A kart úgy helyezzük a tengelyre, hogy annak középvonala az asztal síkjával párhuzamos legyen. Ekkor a nútba helyezett acélszál éppen merőleges lesz az asztal síkjára. A folyamat lezárásaként rögzítsük a kart és az acélszálat a motorhoz kapott csavarral.
Az acélszál figyelmes beszerelésével sok állítgatást megspórolhatunk magunknak!
A gondos előkészítő munka váltóink megbízható működésének egyik alapköve!
Az acélszál átvezetéséhez az asztal lapját egy 10-12mm átmérőjű fúróval a megfelelő helyen ki kell fúrni.
A gyári felfüggesztő szerelvénnyek használata esetén a motor 4 csavarral (a készlet része) egyszerűen rögzíthető az asztal aljához.
A motor felszerelésénél ügyeljünk arra, hogy a kar párhuzamos legyen a csúcssíneket összekötő vonórúddal és az acélszál a csúcsínek középállásásában ne feszítsék semmilyen irányba a vonórudat!
A szervómotor rögzítése után állítsuk be a DigiServo-4_XX dekóderen a váltóhoz tartozó végkitéréseket, az állítási sebességet és az egyéb jellemzőket.
Tesztelés után vágjuk le a sínkorona síkja fölé lógó acélszál darabot!
Gondos munkánk gyümölcse az asztal képét nem rontó, megbízható és megfizethető árú váltóállítás!
A DigiServo-4_xx használati útmutatója (manual) letölthető pdf formátumban.
A kezelési útmutatót Fürdős Tamás készítette, azok módosítás nélkül szabadon felhasználhatók, sokszorosíthatók.
Minden jog fenntartva!
A DigiServo-4 dekódereket mindenki saját felelősségére használhatja, a nem megfelelő használatából eredő károkra semmilyen felelőssséget nem vállalunk!