M41 "Csörgő" optikai javító készlet

A DigiTools és a Posch Modell közös fejlesztéseként 2014-ben megjelent tuning-készlet beépítésével jelentősen javítható, szépíthető, bővíthető sokak kedvenc modellje, a Fuggerth M41-es Csörgője. Az átalakítással a digitalizált modell nem csak új fényeffektekkel gazdagodik, de nagy részletességgel kialakított vezetőállás-imitációkat is kap. A tartós, UV-álló műgyantából készült öntvények a homlokfények fülkébe történő beszűrődését is meggátolják.

A Csörgőkön alapesetben is meglévő fényeffektek mellett végzárvilágítás, külön kapcsolható homlokfények (fehér és vörös), tolató fény, oldalanként kapcsolható vezetőfülke-világítás gondoskodik a valósághű megjelenésről, mindezt természetesen villódzásmentes kivitelben.

Az előkészítő panel tartalmazza a hangszórók csatlakoztatásához szükséges forrpontokat is, hogy a DigiTools DigiSound hangdekóder is beépíthető legyen.
A beépítés házilag is egyszerűen elvégezhető. 

Főbb jellemzők, funkciók:

  • Fuggerth M41 típusú 3. generációs dieselmozdony optikai feljavítására.
  • Vezetőfülke imitáció, kezelőszervekkel, vezető üléssel
  • Menetirány szerint változó homlokfények
  • A homlokfények csak nagyon kis mértékben szűrődnek be a vezetőfülkébe
  • Tolató fény
  • Egymástól független fülkevilágítás
  • Egymástól független homlokfény lekapcsolás
  • Digitális dekóder előkészítő foglalat, 21MTC csatlakozóval
  • Hangszóró kivezetés
  • Villódzásmentes kivitel

Termékcsomagunk tartalma:

  • 2db M41 vezetőfülke imitáció 
    • Összeszerelve
    • Több féle színben (zöld RAL6019, bézs RAL1001) 
    • Világításpanellel 3 melegfehér + 2db vörös LED-del
    • Felkábelezve
  • 1db Digitális előkészítő panel, 21MTC csatlakozóval szerelve
  • Beépítési útmutató

Analóg üzem:

Az optikai tuning készletet analóg terepasztalt használó vasútmodellezők számára is ajánljuk!
A három pontos meleg fehér és a két pontos vörös végzár lámpák analóg módban is menetirány szerint működnek, valamint a vezetőállás is sokat javít a mozdony megjelenésén.

    M41 tul 2362x9448

    A termék részletes dokumentációja innen letölthető.

     

    Bekötés, eszközmagyarázat

    Melyik modellbe lehet a készletet beépíteni?

    A készlet a Fuggerth gyártmányú M41-es diesel mozdony modelljének az optikai feljavítására alkalmas.

    A gyártó már több mint 2 évtizede gyártja ezt a mozdonyt, a modell több, főleg a hajtást érintő változáson esett keresztül.

    A készletet jelenlegi kivitele a 3. generációs (a képen is látható meghajtással rendelkező) mozdonyokba beépíthető, azonban terveink között szerepel a régebbi változatokba beépíthető vezetőállások elkészítése is!

    Alkalmas alany 1600x1400

    I. A modell szétszerelése:

    Az átépítést a modell majdnem teljes szétszerelésével kell kezdenünk. Szétszerelésnél minden alkatrésszel nagyon óvatosan bánjunk, mert ezek egy részét még vissza kell építeni!

    Az alváz a súly öntvényhez egyszerű műanyag öntéssel van rögzítve, ezt egy 5mm átmérőjű fúróval tudjuk eltávolítani.

    Néhány alkatrészre a továbbiakban már nem lesz szükségünk! Távolítsuk el az eredeti sárga LED-eket és a hozzájuk tartozó előtét ellenállásokat, a mozdony eredeti fényvezető prizmáit és az ablakok alatt belül találhato kis fényterelő lemezt.

    A fényvezető prizmának csak a mozdonyszekrény lámpafurataiba illeszkedő kis nyúlványait (5db) fogjuk használni, amit vissza kell ragasztani a kaszniba, majd annak belső felületével egy síkba kell csiszolni. A kasznin a vezetőfülke környékén nem lehetnek kiálló részek, mert akkor a gépet nem lehet majd összepattintani!

    A forgóvázakat nem kell szétszedni, de visszaépítés előtt érdemes megtisztítani, megolajozni őket.

    Step1 1600x1400


    II. A modell súlyöntvényének megmunkálása:

    Az optikai tuning beépítésének egyetlen helyreállíthatatlan roncsolással járó munkafolyamata a súlyöntvény megmunkálása.

    Fémfűrésszel vágjunk le az öntvény mindkét oldalából annyit, hogy a megmaradó vastagság 3,5mm legyen. Célszerű inkább kevesebbet vágni, majd a töbletet reszelővel eltávolítani. Ha túl sokat kivágtunk le, azt utólag igen nehéz megfelelően korrigálni!

    M41 cuts 1600x400


    III. Finomhangolás:

    A vezetőfülke imitáció a körültekintő, óvatos munka eredményeként pontosan bepattan a helyére, külön rögzítést nem igényel. Ha véletlenül túl sokat távolítottunk el a súlyból és a vezetőfülke nem pattan be a helyére (magától kiesik, laza), akkor a fülkeimitációt pillanatragasztóval vagy párnázatlan kétoldalas ragasztószalaggal rögzítsük.

    Step2 1600x1400


    IV. A vezetékek eligazítása, rögzítése:

    A modell megfelelő futásának alapvető feltétele a forgóvázak szabad elfordulásának biztosítása!

    Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha a világítás vezetékekek megfelelő elhelyezéséről és rögzítéséről gondoskodunk. A világításhoz tartozó 6 darab kábelt osszuk kétfelé és egy kis tartalékot hagyva rögzítsük őket az öntvény belső oldalain.

    A rögzítéshez egy csepp pillanatragasztó is elég!

    Step4 1600x1400Step5 1800x1400


    V. Az alváz visszarögzítése a súlyöntvényhez:

    Melegragasztóval rögzítsük vissza az alvázat a súlyöntvényhez.

    Rögzítés előtt ellenőrizzük a súlyöntvény és az alváz helyes állását. A mozdony "A" oldala felé található a motor lendkerekes fele, erre az oldalra jöhet később a hangszoró is. Az öntvényben itt van a két bemarás! Az alvázon lévő rövidebb rögzítő karomnak kell az "A" oldalon lennie!

    A munkafolyamat során figyeljünk a világítás kábelekre!

    Step6 1600x1400


    VI. A motor, a forgóvázak és a kardántengelyek visszaszerelése:

    A forgóvázak és a motor visszahelyezése elég kényes és egy kis kézügyességet igénylő feladat.

    Először a motort helyezzük vissza a helyére, majd a kardántengelyt a motoron található fészekbe. A forgóvázakat a kardánytengelyt tartva és irányítva tegyük vissza a helyére.

    A mozodny futásának másik nagyon fontos befolyásoló tényezője a hajtáslánc jósága. A forgóvázak visszaépítésénél nagyon figyeljünk, hogy szorulás mentesen rakjuk össze. Beépítés során ezt többször is ellenőrizzük!

    Step7 1600x1400


    VII. Az előkészítő panel beépítése:

    Az előkészítő panel beépítése előtt készítsük elő a motor vezetékeit! Vágjuk le olyan rövidre, hogy kb 1-2cm-t lógjanakl túl a súlyöntvényen, blankoljuk le és ónozzuk le a végeiket.

    A felfelé álló vezetékeket a képen látható módon alulról forrasszuk be az előkészítő panelba. Beforrasztás után ellenőrizzük, hogy a mozdony a megfelelő irányba indul-e!

    Ha a gép a vártal ellenkező irányba indul (előre parancsot adunk a központból és hátra felé indul el), akkor a motor vezetékeit meg kell cserélni!

    Step8 1600x1400


    VIII. A kábelek bekötése az előkészítő panelba:

    A sínvezetékek, a világítás vezetékek és a hangszóró kábelek bekötését a mellékelt ábra alapján kell elvégezni.

    Figyelem!

    A korábbi ver.041 verziójú előkészítő panel esetén a bekötés változott!

    Kérjük, hogy mindenki a megvásárolt előkészítő panelhez (ver.041 és ver.050) készült bekötési útmutatót használja. A különböző dokumentációk innen letölthetők! 

    bekotesi pelda 1


    IX. A kábelek elhelyezése:

    Továbbra is nagyon fontos, hogy a kábeleket megfelelően helyezzük el.

    A mozdony "A" oldalán hagyjunk helyet a hangszórónak is!

    Step9 1600x1400


    X. A (hang)dekóder beépítése:

    A Csörgőnk átalakítására a hangszóró és a Digitools DigiSound-3.4 hangdekóder beépítése teheti fel a koronát! Hangdekóderünkkel a modell "megszólalhat" az igazi M41 2185 pályaszámú mozdony hangjával, így már nem csak optikailag, de hanghatásaiban is élvezhetővé válik az igazi "csörgős" hangulat!

    Step10 1600x1400


    XI. A Csörgő beállítása, használata:

    Bármelyik gyártó, bármelyik típusú 21MTC csatlakozóval ellátott dekóderével működtethetők a mozdony. Gyári beállítások mellett a mellékelt táblázatban látható módon lehet elérni az egyes fényeffekteket.

    A mozdony fény és hangeffektjeinek megfelelő működéséhez a dekóder CV táblázatát a melékelt táblázat szerint kell beállítani!

    Az általunk gyárilag M41 hanganyaggal feltöltött DigiSound-3.4 dekódereket már ezekkel a beállításokkal szállítjuk.

    Figyelem!

    A dekóder CV táblázatának alapba állítása esetén (CV8 "reset") a beállított értékek elvesznek! Ilyenkor tipikus jelenség, hogy a hang felkapcsolásával felkapcsolódik az "A" oldali vörös zárfény is. Ebben az esetben az alábbi CV paramétereket újra be kell állítani (DigiSound-3.4 esetén!):

    • CV125 = 32; CV126 = 0; CV127 = 2
    • CV128 = 32; CV129 = 0; CV130 = 8
    • CV131 = 0; CV132 = 0; CV133 = 16
    • CV134 = 0; CV135 = 0; CV136 = 64
    • CV140 = 32
    • CV143 = 48; CV144 = 0; CV145 = 0
    • CV157 = 15
    • CV60 = 100

    DigiProgrammer használata esetén a beállításához az előre elkészített CV táblázatot kell csak betölteni a dekóderbe, így minden fejtörés nélkül gyorsan és egyszerűen beállíthatjuk a mozdonyunkat!

    Beallitas 600x400


    XII. A fényvezető prizmák beragasztása és a kaszni visszahelyezése:

    Az eredeti lámpák visszaragasztása és a sorják eltávolítása után a kasznit vissza lehet pattintani az alvázra.

    A tuningolás maximális hatásossága érdekében ajánljuk az eredeti lámpaimitációk és a szélvédők lecserélését is! A Posch Modell kínálatában már megjelent és kapható a valósághű kialakítású M41-es lámpabura és a teljesen víztiszta szélvédő készlet. További részletekről érdeklődjön a Posch Modellnél!

     


    Vissza az oldal tetejére

     

    Használati útmutató

    Az "M41 Csörgő optikai javító készlet" használati útmutatója (manual) letölthető pdf formátumban.
    A kezelési útmutatót Fürdős Tamás készítette, azok módosítás nélkül szabadon felhasználhatók, sokszorosíthatók.


    Vissza az oldal tetejére

    Forrásmegjelölés, jognyilatkozat

    A feljavító javító készlet a Digitools Elektronika Kft. és a Posch-Modell közös fejlesztése. A készlet mindkét cégnél megvásárolható, a garanciális kötelezettségek mindkét félnél érvényesíthetők!

    A Csörgő átalakítását mindenki saját felelősségére végezheti! Az átalakítás során a mozdonyban keletkezett károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk!

    A készlet csak egyben kapható, alkatrészeit külön nem forgalmazzuk!


    Vissza az oldal tetejére

    Kapcsolat

        Fürdős Tamás  
      icon-mobile +3620-426-0606
      icon-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
     
         
        Kiss Róbert  
      icon-mobile +3620-426-7571
      icon-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
         
        DanczaZsolt  
      icon-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.