A DigiTools és a Posch Modell közös fejlesztéseként 2014-ben megjelent tuning-készlet beépítésével jelentősen javítható, szépíthető, bővíthető sokak kedvenc modellje, a Fuggerth M41-es Csörgője. Az átalakítással a digitalizált modell nem csak új fényeffektekkel gazdagodik, de nagy részletességgel kialakított vezetőállás-imitációkat is kap. A tartós, UV-álló műgyantából készült öntvények a homlokfények fülkébe történő beszűrődését is meggátolják.
A Csörgőkön alapesetben is meglévő fényeffektek mellett végzárvilágítás, külön kapcsolható homlokfények (fehér és vörös), tolató fény, oldalanként kapcsolható vezetőfülke-világítás gondoskodik a valósághű megjelenésről, mindezt természetesen villódzásmentes kivitelben.
Az előkészítő panel tartalmazza a hangszórók csatlakoztatásához szükséges forrpontokat is, hogy a DigiTools DigiSound hangdekóder is beépíthető legyen.
A beépítés házilag is egyszerűen elvégezhető.
Főbb jellemzők, funkciók:
Termékcsomagunk tartalma:
Analóg üzem:
Az optikai tuning készletet analóg terepasztalt használó vasútmodellezők számára is ajánljuk!
A három pontos meleg fehér és a két pontos vörös végzár lámpák analóg módban is menetirány szerint működnek, valamint a vezetőállás is sokat javít a mozdony megjelenésén.
A termék részletes dokumentációja innen letölthető.
A készlet a Fuggerth gyártmányú M41-es diesel mozdony modelljének az optikai feljavítására alkalmas.
A gyártó már több mint 2 évtizede gyártja ezt a mozdonyt, a modell több, főleg a hajtást érintő változáson esett keresztül.
A készletet jelenlegi kivitele a 3. generációs (a képen is látható meghajtással rendelkező) mozdonyokba beépíthető, azonban terveink között szerepel a régebbi változatokba beépíthető vezetőállások elkészítése is!
Az átépítést a modell majdnem teljes szétszerelésével kell kezdenünk. Szétszerelésnél minden alkatrésszel nagyon óvatosan bánjunk, mert ezek egy részét még vissza kell építeni!
Az alváz a súly öntvényhez egyszerű műanyag öntéssel van rögzítve, ezt egy 5mm átmérőjű fúróval tudjuk eltávolítani.
Néhány alkatrészre a továbbiakban már nem lesz szükségünk! Távolítsuk el az eredeti sárga LED-eket és a hozzájuk tartozó előtét ellenállásokat, a mozdony eredeti fényvezető prizmáit és az ablakok alatt belül találhato kis fényterelő lemezt.
A fényvezető prizmának csak a mozdonyszekrény lámpafurataiba illeszkedő kis nyúlványait (5db) fogjuk használni, amit vissza kell ragasztani a kaszniba, majd annak belső felületével egy síkba kell csiszolni. A kasznin a vezetőfülke környékén nem lehetnek kiálló részek, mert akkor a gépet nem lehet majd összepattintani!
A forgóvázakat nem kell szétszedni, de visszaépítés előtt érdemes megtisztítani, megolajozni őket.
Az optikai tuning beépítésének egyetlen helyreállíthatatlan roncsolással járó munkafolyamata a súlyöntvény megmunkálása.
Fémfűrésszel vágjunk le az öntvény mindkét oldalából annyit, hogy a megmaradó vastagság 3,5mm legyen. Célszerű inkább kevesebbet vágni, majd a töbletet reszelővel eltávolítani. Ha túl sokat kivágtunk le, azt utólag igen nehéz megfelelően korrigálni!
A vezetőfülke imitáció a körültekintő, óvatos munka eredményeként pontosan bepattan a helyére, külön rögzítést nem igényel. Ha véletlenül túl sokat távolítottunk el a súlyból és a vezetőfülke nem pattan be a helyére (magától kiesik, laza), akkor a fülkeimitációt pillanatragasztóval vagy párnázatlan kétoldalas ragasztószalaggal rögzítsük.
A modell megfelelő futásának alapvető feltétele a forgóvázak szabad elfordulásának biztosítása!
Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha a világítás vezetékekek megfelelő elhelyezéséről és rögzítéséről gondoskodunk. A világításhoz tartozó 6 darab kábelt osszuk kétfelé és egy kis tartalékot hagyva rögzítsük őket az öntvény belső oldalain.
A rögzítéshez egy csepp pillanatragasztó is elég!
Melegragasztóval rögzítsük vissza az alvázat a súlyöntvényhez.
Rögzítés előtt ellenőrizzük a súlyöntvény és az alváz helyes állását. A mozdony "A" oldala felé található a motor lendkerekes fele, erre az oldalra jöhet később a hangszoró is. Az öntvényben itt van a két bemarás! Az alvázon lévő rövidebb rögzítő karomnak kell az "A" oldalon lennie!
A munkafolyamat során figyeljünk a világítás kábelekre!
A forgóvázak és a motor visszahelyezése elég kényes és egy kis kézügyességet igénylő feladat.
Először a motort helyezzük vissza a helyére, majd a kardántengelyt a motoron található fészekbe. A forgóvázakat a kardánytengelyt tartva és irányítva tegyük vissza a helyére.
A mozodny futásának másik nagyon fontos befolyásoló tényezője a hajtáslánc jósága. A forgóvázak visszaépítésénél nagyon figyeljünk, hogy szorulás mentesen rakjuk össze. Beépítés során ezt többször is ellenőrizzük!
Az előkészítő panel beépítése előtt készítsük elő a motor vezetékeit! Vágjuk le olyan rövidre, hogy kb 1-2cm-t lógjanakl túl a súlyöntvényen, blankoljuk le és ónozzuk le a végeiket.
A felfelé álló vezetékeket a képen látható módon alulról forrasszuk be az előkészítő panelba. Beforrasztás után ellenőrizzük, hogy a mozdony a megfelelő irányba indul-e!
Ha a gép a vártal ellenkező irányba indul (előre parancsot adunk a központból és hátra felé indul el), akkor a motor vezetékeit meg kell cserélni!
A sínvezetékek, a világítás vezetékek és a hangszóró kábelek bekötését a mellékelt ábra alapján kell elvégezni.
Figyelem!
A korábbi ver.041 verziójú előkészítő panel esetén a bekötés változott!
Kérjük, hogy mindenki a megvásárolt előkészítő panelhez (ver.041 és ver.050) készült bekötési útmutatót használja. A különböző dokumentációk innen letölthetők!
Továbbra is nagyon fontos, hogy a kábeleket megfelelően helyezzük el.
A mozdony "A" oldalán hagyjunk helyet a hangszórónak is!
A Csörgőnk átalakítására a hangszóró és a Digitools DigiSound-3.4 hangdekóder beépítése teheti fel a koronát! Hangdekóderünkkel a modell "megszólalhat" az igazi M41 2185 pályaszámú mozdony hangjával, így már nem csak optikailag, de hanghatásaiban is élvezhetővé válik az igazi "csörgős" hangulat!
Bármelyik gyártó, bármelyik típusú 21MTC csatlakozóval ellátott dekóderével működtethetők a mozdony. Gyári beállítások mellett a mellékelt táblázatban látható módon lehet elérni az egyes fényeffekteket.
A mozdony fény és hangeffektjeinek megfelelő működéséhez a dekóder CV táblázatát a melékelt táblázat szerint kell beállítani!
Az általunk gyárilag M41 hanganyaggal feltöltött DigiSound-3.4 dekódereket már ezekkel a beállításokkal szállítjuk.
Figyelem!
A dekóder CV táblázatának alapba állítása esetén (CV8 "reset") a beállított értékek elvesznek! Ilyenkor tipikus jelenség, hogy a hang felkapcsolásával felkapcsolódik az "A" oldali vörös zárfény is. Ebben az esetben az alábbi CV paramétereket újra be kell állítani (DigiSound-3.4 esetén!):
DigiProgrammer használata esetén a beállításához az előre elkészített CV táblázatot kell csak betölteni a dekóderbe, így minden fejtörés nélkül gyorsan és egyszerűen beállíthatjuk a mozdonyunkat!
Az eredeti lámpák visszaragasztása és a sorják eltávolítása után a kasznit vissza lehet pattintani az alvázra.
A tuningolás maximális hatásossága érdekében ajánljuk az eredeti lámpaimitációk és a szélvédők lecserélését is! A Posch Modell kínálatában már megjelent és kapható a valósághű kialakítású M41-es lámpabura és a teljesen víztiszta szélvédő készlet. További részletekről érdeklődjön a Posch Modellnél!
Az "M41 Csörgő optikai javító készlet" használati útmutatója (manual) letölthető pdf formátumban.
A kezelési útmutatót Fürdős Tamás készítette, azok módosítás nélkül szabadon felhasználhatók, sokszorosíthatók.
A feljavító javító készlet a Digitools Elektronika Kft. és a Posch-Modell közös fejlesztése. A készlet mindkét cégnél megvásárolható, a garanciális kötelezettségek mindkét félnél érvényesíthetők!
A Csörgő átalakítását mindenki saját felelősségére végezheti! Az átalakítás során a mozdonyban keletkezett károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk!
A készlet csak egyben kapható, alkatrészeit külön nem forgalmazzuk!